Kościan (stacja kolejowa)


Kościan to ważna stacja kolejowa zlokalizowana w samym sercu Kościana, w województwie wielkopolskim, w Polsce. Znajduje się na istotnej trasie kolejowej nr 271, łączącej dwa znaczące ośrodki komunikacyjne: Wrocław Główny oraz Poznań Główny.

Stacja umiejscowiona jest przy ulicy Dworcowej 1, co czyni ją łatwo dostępną dla pasażerów. W ramach klasyfikacji PKP, Kościan otrzymał kategorię dworca regionalnego, co świadczy o jego znaczeniu dla lokalnej i regionalnej sieci transportowej.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Kościanie jest istotnym elementem lokalnego transportu, który odzwierciedla zarówno zmieniające się potrzeby podróżnych, jak i trendy w korzystaniu z kolei. W poniższej tabeli przedstawiono dane dotyczące rocznej wymiany pasażerskiej oraz średniej liczby pasażerów na dobę w kolejnych latach.

RokRoczna wymianaWymiana pasażerska na dobęMiejsce w Polsce
2017949 0002 60095
2018876 0002 400
2019913 0002 500
2020476 0001 300
2021913 0002 50080
20223 100

Historia

„Budynek dworca w Kościanie zainaugurował swoją działalność w 1856 roku, w momencie uruchomienia połączenia kolejowego na trasie Wrocław – Poznań. Regularny kurs pociągu w tej trasie zainaugurowano 27 października 1856 roku. W 1969 roku zrealizowano elektryfikację odcinka Puszczykówko – Leszno, co również dotyczyło stacji Kościan. W czasach PRL na frontowej części budynku dworcowego, od strony miasta, zainstalowano jarzeniowy neonowy napis 'Dworzec Kolejowy’.

Kościan pełnił rolę stacji węzłowej, gdzie krzyżowały się trzy linie kolejowe:

  • 271 Wrocław Główny – Poznań Główny,
  • 366 Kościan – Miejska Górka,
  • 376 Kościan – Opalenica.

Obecnie czynna jest tylko linia numer 271, podczas gdy pozostałe pozostają nieczynne. Niemniej jednak, na linii numer 367, pomiędzy Grodziskiem Wielkopolskim a Kościanem, stowarzyszenie Grodziskiej Kolei Drezynowej organizuje przejazdy przy użyciu zabytkowych drezyn.

W chwili obecnej zaledwie część budynku dworca jest wykorzystywana. W lipcu 2013 roku PKP zainaugurowały remont dworca, a 11 kwietnia 2014 roku budynek został ponownie oddany do użytku pasażerów.

Infrastruktura

W sąsiedztwie stacji kolejowej usytuowany jest dworzec autobusowy, który jest głównie obsługiwany przez PKS Leszno.

Stacja Kościan dysponuje dwoma peronami, które są ze sobą połączone specjalnym przejściem podziemnym. Pierwszy peron, określany jako niezdolny do zapewnienia ochrony przed warunkami atmosferycznymi, oferuje bezpośredni dostęp do budynku dworcowego. Budynek ten ma jedynie jedną krawędź peronową.

Drugi peron jest w całości zadaszony, co zapewnia pasażerom większy komfort.

  • Peron 1 (boczny) obsługuje pociągi kursujące z kierunku Poznania do Wrocławia,
  • Peron 2 (wyspowy) obsługuje pociągi wszystkich typów z kierunku Wrocław Główny oraz Poznań Główny.

W przeszłości stacja Kościan miała także lokomotywownię oraz ekspedycję kolejową, które obecnie są nieużywane, a ich stan ulega systematycznej dewastacji. Na jednym z budynków można dostrzec niemiecką nazwę stacji – Kosten, która trwa do dziś. Aktualnie obiekt ten jest zamknięty, a dostęp do niego zamurowano.

Obok budynku dworcowego znajduje się kozioł oporowy linii kolejowej nr 366, która prowadzi do Miejskiej Górki.


Oceń: Kościan (stacja kolejowa)

Średnia ocena:5 Liczba ocen:11