Maria Irena Wierusz-Kowalska, znana również pod pseudonimem Tapta, to postać, która na stałe wpisała się w historię sztuki. Urodziła się 7 kwietnia 1926 roku w malowniczym Kościanie, a swoją historię zakończyła 27 grudnia 1997 roku w Brukseli, stolicy Belgii.
Była belgijską rzeźbiarką, która miała polskie korzenie, co czyni ją jedną z ciekawych postaci kultury artystycznej. Jej twórczość wciąż fascynuje i inspiruje wielu artystów oraz miłośników sztuki.
Życiorys
Maria Wierusz-Kowalska, z domu Boyé, przyszła na świat 7 kwietnia 1926 roku. Jej rodzicami byli Władysław Boyé oraz Anna Maria Rzaśnicka. Jako najmłodsza z trzech sióstr, które również obejmowały Annę i Krystynę, Maria zyskała przydomek Tapta, który towarzyszył jej od wczesnego dzieciństwa. Już w bardzo młodym wieku, mając zaledwie 3 lub 4 lata, organizowała zabawy, w których ustawiało lalki w okręgu, by następnie wchodzić do środka i tańczyć, wykrzykując „jestem Tapta, Tapta, Tapta”. Pseudonim ten stał się tak powszechny w jej życiu, że towarzyszył jej także w dojrzalszych latach oraz jej artystycznej karierze.
Warto również zaznaczyć, że w wieku 18 lat Maria wzięła udział w Powstaniu Warszawskim, co pozostawiło w niej głęboką traumę, o której nigdy nie chciała się dzielić. Niestety, po jego zakończeniu trafiła do niewoli niemieckiej, gdzie przez dłuższy czas, z numerem 298859, była przetrzymywana w Stalagu IV B Zeithain aż do końca II wojny światowej. Po wojnie, maria opuściła Polskę u boku swojego narzeczonego, a później męża, Krzysztofa Wierusza-Kowalskiego, inżyniera, który był wnukiem znanego malarza Alfreda Wierusza-Kowalskiego.
Po przybyciu do Londynu, a następnie osiedleniu się w Brukseli, Maria początkowo rozważała podjęcie studiów medycznych, lecz ostatecznie zdecydowała się na naukę w dziedzinie sztuk plastycznych w École de la Cambre, gdzie rozpoczęła swoją edukację artystyczną w 1945 roku. W 1950 roku, wraz z mężem, spędziła dekadę w Kongu Belgijskim, gdzie Krzysztof znalazł zatrudnienie jako inżynier lądowy. Ten okres życia był dla Marii kluczowy i znacząco wpłynął na jej rozwój artystyczny. Wspaniała przyroda oraz umiejętność lokalnych rzemieślników w wyplataniu koszy zainspirowały ją do pracy z tkaniną.
Zbliżając się do wieku czterdziestu lat, Maria zaczęła intensywnie angażować się w działalność artystyczną, a dla opisania swoich dzieł wprowadziła pojęcie „miękka rzeźba” (fr. sculpture souple/flexible forms). W 1975 roku uzyskała tytuł profesora i zaczęła prowadzić warsztaty gobelinu w La Cambre, gdzie wykładała rzeźbę aż do 1990 roku. Jej wiedza oraz talent przyczyniły się do kształcenia wielu pokoleń belgijskich artystów, takich jak Ann Veronica Janssens, Monica Droste oraz Marie-Jo Lafontaine.
Maria Wierusz-Kowalska odeszła 27 grudnia 1997 roku w Brukseli, pozostawiając po sobie niezwykłe dziedzictwo artystyczne oraz pamięć o swojej życiowej drodze i modlitwie do sztuki.
Twórczość
Maria Wierusz-Kowalska, znana ze swojej niezwykłej zdolności do tworzenia, specjalizowała się w asamblażach z materiałów elastycznych. Jej unikalne dzieła obejmowały rozbudowane struktury tekstylne, które różniły się pod względem skali. Zahaczały zarówno o miniaturowe formy, jak i monumentalne rozwiązania architektoniczne, które harmonijnie integrowały się z otaczającą przestrzenią.
Artystka brała udział w międzynarodowych konfrontacjach tkackich, prezentując swoje prace w prestiżowych miejscach takich jak Londyn, Lozanna oraz Łódź. W ciągu swojej kariery zorganizowała wiele indywidualnych wystaw, które przyciągnęły uwagę miłośników sztuki oraz krytyków.
Wiele z jej dzieł znajduje się obecnie w ważnych kolekcjach muzealnych, w tym w Brukseli, Lozannie i Antwerpii, a także w licznych kolekcjach prywatnych, co świadczy o jej znaczącej pozycji w świecie sztuki współczesnej.
Dzieła w przestrzeni
W twórczości Marii Wierusz-Kowalskiej wyjątkowe miejsce zajmują realizacje, które integrują estetykę z przestrzenią publiczną. Oto przykłady jej dzieł, które można znaleźć w różnych lokalizacjach, podkreślające zarówno innowacyjność, jak i funkcjonalność:
- Voûtes flexibles, stacja metra Veeweyde/Veeweide w Metro w Brukseli (1985),
- Niké ou Projection de forces, w zbiegu rue des Bruyères i rue Pierre-Joseph Redouté w Louvain-la-Neuve (1988),
- Transit, Musée en plein air du Sart Tilman, Uniwersytet w Liège (1992),
- Lieu de transition, Musée en plein air du Sart Tilman, Uniwersytet w Liège (1992),
- L’esprit ouvert, Boulevard Émile Jacqmain, Bruksela (1997).
Przypisy
- a b Muzeum Susch - Tapta: Flexible Forms - Current - Exposiziuns Temporaras [online], www.muzeumsusch.ch [dostęp 05.10.2024 r.]
- a b Maria Wierusz-Kowalska | Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu [online], poznan.uw.gov.pl [dostęp 05.10.2024 r.]
- Tapta, czyli Maria Wierusz-Kowalska. Znana w Belgii, nieodkryta w Polsce [online], PolskieRadio.pl [dostęp 20.12.2021 r.]
- a b Wierusz-Kowalska Maria Irena, [w:] Encyklopedia PWN [online], Wydawnictwo Naukowe PWN [dostęp 03.02.2020 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Stanisław Górski (malarz) | Adam Tomaszewski (pisarz) | Wiesław Banach | Krystyna Winowicz | Zofia Nowakowska (wokalistka) | Bogdan Ludowicz | Piotr Augustyniak (aktor)Oceń: Maria Wierusz-Kowalska